Wspaniale nadają się do marketingu i sprzedaży. Za ich pomocą możliwe staje się stymulowanie rozmowy poprzez czat na żywo z użytkownikiem. Chatbot może stać się wirtualnym doradcą, odpowiedzieć na zadawane pytania w dowolnym momencie i miejscu. Jeśli nie ma możliwości prowadzenia rozmowy z konsultantem, to można usprawnić komunikację przy wykorzystaniu botów. Wystarczy je odpowiednio zaprogramować. Jest to najszybszy sposób na uzyskanie odpowiedzi, co przekłada się oczywiście na wzrost zadowolenia klientów.
Inteligentne rozwiązania do komunikowania
Postęp technologii sprawił, że obecnie do dyspozycji są zaawansowane systemy będące w stanie w naturalny sposób prowadzić rozmowy z użytkownikami stron internetowych. Chatboty wykorzystuje się także w call center. Są w stanie szybko przeanalizować wpisywane dane dzięki wykorzystaniu inteligentnych technologii. Mogą one przetwarzać język naturalny, co ułatwia zrozumienie zapytań rozmówcy i udzielenie jak najbardziej trafnych odpowiedzi. Są także w stanie udzielać podpowiedzi użytkownikowi w celu zawężenia jego poszukiwań. Chatbot po rozpoznaniu pytania przystępuje do błyskawicznego przeszukania bazy systemowej, aby móc szybko udzielić wyczerpującej, jasnej odpowiedzi. Wykorzystuje do tego szereg algorytmów. Nie trzeba angażować konsultantów, chyba że bot nie zna odpowiedzi, to automatycznie przekieruje do nich klientów w celu rozwiązania powstałego problemu. Chatboty to systemy, które się inteligentnie uczą, można dodawać do nich kolejne pytania w celu poszerzenia bazy wiedzy. Przekłada się to oczywiście na większą skuteczność ich działania. Wyróżnia się wiele rodzajów chatbotów: informacyjne, transakcyjne, rezerwacyjne, do obsługi klienta, wspierające infolinię, rekrutacyjne, marketingowe.
Różne sposoby na wykorzystanie chatbotów
Chatboty świetnie sprawdzają się zarówno na stronach internetowych, jak i w aplikacjach. Automatyzują komunikację w przypadku powtarzających się zapytań. Stanowią dodatkowe wsparcie klienta, odpowiadają na proste pytania, a w przypadku skomplikowanych zadań przekierowują do pracowników. Wykorzystuje się je do rozstrzygania reklamacji i zażaleń, śledzenie zamówień, sprzedaży i personalizacji zamówień. Bezobsługowa obsługa klienta jest najczęściej wykorzystywana w e-commerce. Idealnie sprawdza się w branży sprzedaży produktów i usług. Chatboty wykorzystuje się także w branży medialnej. Mogą stanowić źródło informacji, angażują użytkowników. Przyspieszają i ułatwiają znajdowanie wiadomości i artykułów. Korzystając z nich redakcje, stacje telewizyjne. Po inteligentne narzędzia sięgają również banki i systemy transakcyjne. Można je spotkać coraz częściej w dziedzinie finansowej. Za pomocą chatbotów możliwe jest przykładowo szybkie sprawdzenie stanu swojego konta, historii wykonywanych transakcji w konkretnym okresie. Zdecydowana większość użytkowników woli komunikację na czacie od wypełnienie formularza. Mogą liczyć na szybkie znalezienie poszukiwanych informacji. Boty reprezentują ofertę i wspierają działania sprzedażowe.