Silnik spalinowy – wady i zalety
Silnik spalinowy do wytworzenia momentu obrotowego wykorzystuje sprężenie i rozprężenie gazu. Sprężany jest tzw. gaz zimny, rozprężany – gaz gorący. Silnik spalinowy to urządzenie, które działa dzięki spalanemu paliwu. Do wprowadzenia pojazdu w ruch lub do włączenia urządzenia, silnik używa wytworzonej energii, którą przekierowuje na dane urządzenie.
Istnieje wiele rodzajów silników spalinowych, które można podzielić ze względu na sposób spalania (np. silnik spalania otwartego, silnik spalania zamkniętego) oraz ze względu na ciśnienie w kolektorze ssącym silnika. Silniki spalinowe posiadają prostą budowę. Łatwo więc jest je uruchomić i naprawić. Są powszechnie używane na co dzień np. w samochodach, dlatego też wiele osób doskonale wie, jak działają. Zaletą silników spalinowych są powszechnie dostępne części zamienne, które bez problemu kupić można w sklepach stacjonarnych lub online. Świece zapłonowe, tłoki czy wały karbowe to powszechnie znane części silników spalinowych. Silniki spalinowe używane są na co dzień np. w samochodach, kosiarkach spalinowych czy piłach spalinowych. Wynalezienie silnika spalinowego w XIX wieku znacznie ułatwiło nasze codzienne życie. Niestety, jak każde urządzenie silnik spalinowy ma swoje wady i zalety. Wszechobecną wadą silników spalinowych jest wytwarzanie spalin. Te toksyczne substancje pogarszają jakość powietrza i negatywnie wpływają na środowisko. Wiele osób posiadających np. samochody z silnikiem spalinowym, w ciepłe i słoneczne dni przesiada się na rower. Zachęcają do tego ekolodzy, informując o globalnym ociepleniu klimatu, gazach cieplarnianych i związanych z tymi zjawiskami zagrożeniami. Gwałtowny rozwój motoryzacji niestety nie wpływa korzystnie na środowisko.
Silnik elektryczny – napęd przyszłości?
Wiele osób uważa, że wkrótce skończy się era silników spalinowych, które zostaną zastąpione przez silniki elektryczne. Silniki elektryczne pracują bardzo cicho i nie wytwarzają spalin, przez co nie zanieczyszczają powietrza. Do ochrony silników elektrycznych przed uszkodzeniem spowodowanym zanikiem lub obniżeniem ciepła, stosowane są czujniki zaniku fazy. Kontrolują napięcie w sieciach trójfazowych i jednofazowych. Czujniki zaniku fazy umożliwiają pełną kontrolę ustawień, napięć odpadania i powrotu, a także chronią silniki przed zniszczeniem.
Mówiąc o silnikach elektrycznych, trzeba wspomnieć o samochodach elektrycznych, które coraz częściej można zobaczyć na polskich ulicach. Niestety, nie każdy może pozwolić sobie na taki samochód. Są bardzo drogie, i tak jak w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym, nie są powszechnie dostępne na rynku samochodów używanych. Samochód elektryczny jest o wiele tańszy w eksploatacji. Rosnące koszty paliwa przyprawiają kierowców o ból głowy. Samochód elektryczny można naładować w domu lub na licznych stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Zlokalizowane są w różnych miejscach – w dużych miastach rozlokowane są nawet w kilkudziesięciu miejscach, dlatego kierowcy nie muszą obawiać się, że zabraknie im źródła zasilania.